söndag 23 september 2012

Äppelpaj som Sebastian Boudet... typ

Det är roligt att försöka följa Sebastian Boudets recept på hans blog brödpassion. Jag har bakat croissanter, tigerkaka och nu i dag, äppelpaj. Makens stora svaghet är äppelpajer och jag gillar att baka. Det var många steg, men det är kul. Mördegen var en dröm. Jag kunde kavla den lätt som en plätt och rulla ut den över pajformen. DET har aldrig hänt tidigare, trots många försök.


Sen var det dags för mandelcreme. Det har jag aldrig ens hört talas om tidigare. Den blev underbar. Det var krämig och god och fungerade fint när jag spritsade den. Den gottade till sig i ugnen och blev fin. Sen var det äppelkompott utan socker, som smakade himmelskt och hela huset doftar. Jag skar tunna äppelskivor och nu står den i ugnen med 20 minuter kvar. Sen är det provsmakning :)




Min rosa schal växer så sakteliga. Det ska bli spetskant också. Den är mjuk och gosig och våldsamt försenad... Bröllopet som jag skulle ha den till har redan varit, men en höst och vinter finns ju kvar och då blir den också bra att ha. En söndag till är förbi. Sköna söndag.




Lilla E:s gröna sockar är helt klara och Stora E:s röda variant är halvvägs. Dom blir nog bra. Nu piper det! Pajen är klar. Kaffepannan på och liiiiite vispgrädde till. En liten bit bara ;)



Mmmm...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar